Trip To Melbourne - Walk Around The City PART 1

by - 10:00:00 PM

Assalamualaikum and hi, I'm backkkk :D Okay this time, aku nak cerita tentang tempat-tempat yang aku pergi di bandar Melbourne. Mostly hari keempat dan kelima aku jalan-jalan kat bandar je sebab masa ni dah start puasa.

Untuk hari keempat, tempat utama aku nak pergi ialah Eureka Sky Deck tapi plan nak pergi waktu petang sebab boleh tengok lampu waktu malam. So, pagi tu aku pergi Victoria market dulu untuk shopping and sekitarnya.



  • Victoria Market
Okay, korang kalau nak shopping sovenir shopping sini je dannnnn jalan semua kedai baru beli sebab believe me ada yang lebih murahhhhh. walaupun beza $1, sangat berbaloiiii bila beli banyak. haha. Aku gerak daripada homestay naik tram je sebab tak rushing mana kan and korang tanya local situ kalau tak tahu tram mana nak naik tau sebab tak semua ke destinasi yang kau nak pergi tu.

TIPS - Bawa small luggage kalau plan nak shopping banyak so senang tak perlu bawa plastic banyak-banyak. Also, shopping masa WEEKENDDDD murahhhh !! 







Ahh, kan ada yang murah sikittt. hehe

Lepas shopping, plannya nak ke Brighton Beach tapi keadaan cuaca tidak mengizinkan so tukar plan. So, lepas shopping aku pergi solat since dah masuk waktu (waktu winter, waktu solat masuk cepat dan habis pun cepat) 

  • Islamic Council of Victoria
Korang boleh nak jalan dari Victoria Market ke sini TAPPIIIIII jauhhhh juga laaa. Penat tapi waktu winter so okay laaa. Time waktu summer memang berpeluhhh laaa. hahah. Tak sempat ambil gambar masa ni.

Lepas solat, kiteorg nak ke eureka skydeck tu tapi tersesat sampai Etihad Stadium. hahaha. Masa tu ada game pula memang meriah la. Aku tengok dari luar je pun sebab singgah je kan.

  • Etihad Stadium
Naik tram dari Islamic Council of Victoria ni senang je. Tak sampai 3 station tak silap.




Finallyyy, aku sampai eureka skydeckkkkkkk.....

  • Eureka Sky Deck 
Entrance dia $20 per person and kau boleh stay berapa lama nak stay situ. Btw, aku cadangkan kau datang 20 minit sebelum senja so boleh tengok view siang and malam :) awal lagi daripada tu pun bolehhh :) if nak amek gambar bebanyak kannn.




 Aku sampai, dah nak gelapppp. padahal baru kul 5 lebih.





Okayyyy , settle kat Sky Deck, kiteorg pi cari makannn since that time bulan puasa, kena laaa makan luarrrr. hehehe. mmg dah plan time berbuka nak makan sedap-sedap. Owner homestay aku suggest makan kat tempat ni.

  • Blok M Express
Kedai ni dekat central so otw ke kedai kau boleh la cuci mata. Banyak kedai kiri kanan kau and senang je cari kedai ni as long as ada google maps. hehe. Alang-alang korang try la lamb dia tapi harga kat situ mahal juga la. Tapi dah seharian tak makan so kiteorg makannn jeeee. hahaha.


LAMBBBB DIAAA SEDAPPPP !!!! 

Okayy,settle untuk harini. Esoknya hari last untuk berjalan full day sebelum balik Malaysia lusa tuuu.



You May Also Like

0 comment