Trip to Jakarta-Purwokerto-Yogyakarta

by - 2:48:00 AM

Hello, I'm back to blogging :) Just want to share about my short trip to Jakarta - Purwokerto - Yogyakarta. Actually, main reason for this trip adalah pergi ke Purwokerto which is a town on the island of Java, Indonesia.

Masa aku study di UUM, aku ada jaga 1 one group of students from UNSOED, Purwokerto and one of them got married. Masa dia ajak tu, aku tengah praktikal and luckily masa tu ada public holiday so apa lagi kita cari flight ticket yang murahhhh. Mula-mula nak pergi tengok wedding tu je tapi diaorg ajak pergi yogyakarta pula alang-alang dah ada kat sana kannnn. Aku pula memang teringin nak pergi holiday and masa tu yogyakarta baru nak popular kat malaysia.

Okay, disebabkan aku busy masa tu, diaorg (kawan-kawan aku kat unsoed) la yang settlekan semua. Carikan tempat tinggal, plan itinerary, bagitahu bajet sume la. Aku hanya beli flight ticket and pergi sana. Alhamdulillah, rezeki dapat ke sana dengan bantuan orang local so banyak juga dapat jimat masa that trip.

KLIA to JKT

Aku fly ke Jakarta (JKT) dulu sebab nak jumpa kawan (Anna) aku kat sana. Aku naik fly pagi so sampai tengahari macam tu. Sampai tu Anna terus bawa aku ke Thamrin City Mall saje nak bawa aku jalan-jalan tengok kain. Memang cantikkkkk tapi aku pergi sana tak ada plan shopping langsung so kami just jalan-jalan cuci mata. Lepas jalan-jalan kat mall tu, kiteorg terus gerak ke Gambir station sebab kiteorg naik kereta api ke Purwokerto. Tak silap aku 5-6 jam juga la aku dalam train tuuu. Penattt tapi aku tidur je sebab tak rehat lagi masa sampai tu kan.

P/S- kalau korang ke Jakarta, korang boleh pergi ke visit website ni untuk tahu mana lagi tempat best. Aku kat situ tak sampai sehari pun. hahaha.

Image may contain: Ratih Fitriana and Nazihah Abdul Jalil, people smiling, sky, outdoor and closeup
Terima kasih Anna sebab teman and bawa jalan-jalan <3

Okayy, kami sampai malam juga la dan terkejut aku bila teman-teman yang lain pun ada. Diaorg amek aku then bawa aku pergi dinner sambil bergosippp. haha. Lepas tu kami pulang ke rumah masing-masing. Oh jyeah , aku tidur kat rumah kawan (Nindi) aku masa kat sana.

Purwokerto, wedding Annes.

Okay, pagi tu Nindi bawa aku pergi jalan-jalan dulu kat area universiti diaorg then relax relax kat rumah sume. Petang tu kiteorg ke wedding Annes and it was my first time pergi wedding negara lain. Kami sampai terus makan semua and makanan dia simple je tapi decoration majlis situ cantik sangattt. Aku lupa nak ambil gambar sebab excited sangat bila dengan diaorg ni.  haha. Lepas makan bergambar jeee la kami sebab kenangannn kannn and bila lagi aku ada rezeki nak jumpa diaorg lepasni. Tunggu next wedding je la kot. haha.

Image may contain: 9 people, including Annes Marrydoll, Ratih Fitriana and Nazihah Abdul Jalil, people smiling, people standing and wedding

Image may contain: 3 people, including Annes Marrydoll and Nazihah Abdul Jalil, people smiling, wedding and indoor

Image may contain: 5 people, including Nazihah Abdul Jalil and Annes Marrydoll, people standing and indoor
Terima kasih Annes and family sebab jemput <3

Image may contain: 6 people, including Annes Marrydoll and Nazihah Abdul Jalil, people smiling, selfie, hat and closeup
me with adik-adik from unsoed (rasa tuaaaa) haha.

Lepas je wedding, kami balik then tukar baju semua and keluar semula. Diaorg bawa aku jejalan tengok suasana malam kat Purwokerto. Esoknya, aku and Nindi pergi ke jogja naik train.

P/S- Thank you so much to all of you sebab terima kedatangan ku and sanggup bawa jalan-jalan <3

Yogyakarta.

Pagi tu aku naik train lepas subuh and perjalanan nak ke sana ambil masa 3 jam macam tu. Btw, view masa naik train tu ya Allah sangat breathtaking sebab boleh nampak permadangan bukit, sawah semua tu sebelah kau . Lepas tu aku tidurrr . haha.

Sampai je kat jogja, kiteorg breakfast dulu sambil tunggu motor yang kiteorg sewa. Ahh, sepanjang perjalanan aku kat jogja, aku naik motor je sebab senang nak elak jam and jimattt. haha. kat malaysia pun aku tak naik motor jauh2 cmni.

Settle motor sume, kawan Nindi yang study kat jogja datang sebab nak jadi guide kiteorg. Kiteorg simpan barang dulu sume then baru pergi jalan-jalan.

Image may contain: 2 people, including Nazihah Abdul Jalil, people smiling, closeup

• Ratu boko
First destination, kiteorg ke Ratu Boko, one of the temple in jogja. View atas tu cantik and kau boleh photoshoot kat situ. Mostly kau amek gambar and baca tentang sejarah dia je la.

Image may contain: outdoor

Image may contain: tree and outdoor

Image may contain: sky and outdoor

Image may contain: Nazihah Abdul Jalil, standing, outdoor and nature

• Prambanan Temple
Second place, aku ke Prambanan Temple pula and jujur aku cakap kau kena kuat semangat la sebab RAMAI manusia kat situ sampaikan kiteorg kena cari yang kat belakang-belakang nak ambik gambar. haha. As usual, sini kau ambil gambar and baca sejarah dia je la. Aku tak ingat aku pergi hari apa tapi dah petang juga la masa tu. Banyak juga la bas sek, bas tourist masa tu. dah nak tutup okayyy tapi ramai lagiii.

Image may contain: Nazihah Abdul Jalil, sky, tree, outdoor and nature

Image may contain: sky, cloud, outdoor and nature

Image may contain: sky, outdoor and nature

Image may contain: 4 people, including Nazihah Abdul Jalil, people smiling, sky, tree, outdoor and closeup
Thank you guys <3

• Malioboro
Lepas pergi temple, kiteorg dinner then gerak ke Malioboro. Kat situ kau boleh la shopping souvenir sume tapi masa aku sampai dah malam sangat kot so dah nak tutup. Tak banyak pilihan la so beli je mana ada depan mata. Kat area situ juga, aku pergi makan nasi kucing (orang sana panggil) and aku ingatkan nasi apa diaorg nk bagi aku makan rupanya nasi biasa je tapi nasi ni dalam kuantiti sikit cmtu , hmm cmne erk nk ckp ahh kau tengok la kat gambar ni.

Nasi kucing , kau tengok depan2 memang kecil la nasi  ni. haha.

Image may contain: Nazihah Abdul Jalil, outdoor

Image may contain: 4 people, including Nazihah Abdul Jalil, people smiling, hat and closeup

Okayy, settle berjalan semua, kawan-kawan Nindi hantar kiteorg sampai ke hotel. Ntah bila lagi la dapat jumpa diaorg ni kan. huhu.

Malam tu aku and Nindi tidur kat Rumah Roso Homestay

Homestay ni sangat bersih, selesa dan kemas. tempat parking ada, environment pun okay tak bising sume. Tapi toilet dia kat luar, so kau kena la siap-siap terus dalam toilet tu lepas mandi. Tapi aku rasa tak ada la susah pun walaupun toilet kat luar. Mana-mana kau pergi hotel budget mesti ada yang cmni kan. Nak yang selesa, bayar lebih sikit :)

Last day...

Pagi tu kiteorg check out then cari breakfast. Settle makan sume , tenaga pun dah ada, kiteorg sambung jalan-jalan.

• Taman Sari (water castle)
Korang kalau nak datang sini, sila datang pagi sebab tempat dia memang besar dan banyak kawasan korang kena lawat kat sini. Rezeki aku masa tu, ada pakcik ni nak cerita tentang sejarah tempat tu tapi aku blurrrrr sebab aku tak tahu sangat bab sejarah negara diaorg tapi best la bila kau dengar sume tu. Yang aku ingat, tempat tinggal former royal before diaorg berpindah. Sekarang tempat tu jadi tempat tarikan pelancong and bila korang jalan ke dalam ada orang yang tinggal dalam tu macam ada perkampungan la. Ada wall mural kat area situ so memang berjam la kau kat situ kalau asyik nak bergambar. haha .

Pakcik yang cerita tentang sejarah Taman Sari.

Thank you Nindi <3 my backpackers buddy. hahaha

Banyak terowong kat sini so kiteorg follow je orang depan . haha.

Okay habis dahh perjalanan kami, actually kiteorg plan nak jumpa kawan Nindi lagi sorang yang kerja di Jogja and lunch sekali tapi aku dah lambat nak kejar flight and Nindi nak kejar train .

So diaorg hantar aku ke airport then sayyy bye bye to each other.
Jumpa kejap je tapi dah jadi kawan and we still contact each other thru social media. haha. sometimes.. haha.

Aku bersyukur sangat sebab setuju untuk pergi ke sana and habiskan cuti di sana . haha. memang penat yelah 4 hari je and 3 tempat kau pi ohhh. Tempat jauh-jauh pula tu. haha. Because of this trip juga la aku kenal kawan baru and kami jarang contact tapi we still remember each other. Thank you to social media la . haha. kalau tak mmg susah nak contact. Terima kasih sangat-sangat kepada kalian semua sebab layan kerenah ku ini dan bawa jalan-jalan . Akan ku ingat sentiasa.😊😊😊

P/S- trip ini adalah pada tahun 2016 tapi aku baru start menulis semula. haha. tunggu next post aku ya. aku nak story pasal trip lain and aku akan start story tentang baking since ada yang minta resepi kek. Oh, jangan lupa follow instashop aku @jnk_bakery

Dan ini link untuk tahu tempat-tempat menarik di jogja since aku tak cover sume sebab masa tak cukup . https://www.tripzilla.com/changi-airport-group-yogyakarta-things-to-do-first-trip/68798